söndag, mars 09, 2008

AudioSurf

Jag sitter alltid och lyssnar på musik när jag spelar pusselspel eller liknande. Musiken som hänger med i spelet är oftast som mest tolerabel, men efter några timmars spelande har man tröttnat på samma slinga om och om igen. Då går man in i alternativen, drar ner musikens volym till noll och drar igång en skiva via valfri mediaspelare. Jag använder Winamp. Det har gått så långt att vissa spel associeras med de pusselspel jag spelar. Till exempel associerar jag Celtic Frost med Chuzzle.

Då och då har det kommit små tankar upp i huvudet att det vore så ballt att ha ett pusselspel som på något sätt använde bakgrundsmusiken aktivt till att skapa pussel. För 100 år sen fanns det ett datorspel som använde din egen hårddisks katalogstruktur för att skapa banor i ett action-spel (där man såklart spelade ett anti-virusprogram som åkte runt och utrotade datavirus), men än så länge hade jag inte hittat något liknande spel för ens egen musik.

Genom forumet jag hänger på, fick jag reda på AudioSurf. Du väljer svårighetsgrad, spelsätt och sen en av dina egna låtar och sen skapas en åkbana som baseras på hur låten är. Är låten långsam, kör din farkost i uppförsbacke och inte allt för fort, går låten fort, är det nerförsbacke och kurvigt. Backar, gupp och kurvor avspeglas direkt i hur banan formas.

Vad går det då ut på? Likt många andra pusselspel ska man placera färgade klossar (sk. "bilar" i det här spelet) i ett litet rutsystem som hela tiden syns på de tre (eller fem) filer som din farkost åker framåt i. Spelets femton olika "karaktärer" bidrar till ett mångsidigt spelande. Varje karaktär har olika förmågor på banan, där du själv snart märker vilken du föredrar. När du "plockar" en bil, läggs färgen så långt ner den kan i nätet framför dig. Bildar du grupper med 3 eller fler färger försvinner de likt en rad i tetris, men är du snabb och taktisk nog, kan du bygga större kluster än så och det ger mer poäng. Självklart får du också ett antal bonusar och medaljer beroende på hur skicklig du är. Ditt resultat laddas sedan upp på Ausiosurfs och du kan se hur bra du är jämför med de andra.

Spelet är sjukt beroendeframkallande. När jag började spelade jag låt efter låt, utan att ens bry mig att stanna kvar. Att hela tiden undra; "undra hur den här låten blir, undrar om den är svår" eller liknande höll mig kvar i flera timmar. Själv har jag fastnat för karaktären "Mono", där man har en färg att plocka och en färg (grå) att undvika. Klarar man en bana (sång, alltså) får man en stor bonus, vilket ofta skjuter poängen i höjden, men det gäller att vara kvick i handleden då.

Inga nackdelar? Spelet är inte helt optimerat ännu, men det uppdateras minst en gång i veckan (via Steam), så förr eller senare är det nog helt balanserat. Personligen, har jag fått väldigt stela nack- och ryggmuskler av det konstanta handledsvickandet, men stretchar man noggrant och inte sitter i timtal som jag har gjort utan andra rörelser, slipper man nog det.

Det är inte överdrivet dyrt heller, står man ut med att punga ut ungefär 75 spänn, så är det väldigt mycket spel för pengarna. I övrigt måste man ha ett fungerande Steam-konto för att kunna köra spelet, men det fungerar utan problem på min burk.

Inga kommentarer: