torsdag, juni 29, 2006

Sjätte Arbetsdagen

060629 – Sjätte arbetsdagen

Idag fick jag spela spelet jag jobbat med på en annan konsol, det var roligt, men lite frustrerande ibland. Spelet kommer på svenska och min Project Manager tyckte att jag skulle ”träna” på den engelska versionen, så jag vet hur man spelar igenom det på svenska sen. Det tog typ tre fjärdedelar av dagen. Den resterande fjärdedelen spelade jag om det. Efter arbetsdagen gick Calle och jag upp till vår blivande lägenhet och skrev på hyreskontrakt och betalade första hyran. So far, so good. Vi fick också en deal med ägarinnans pojkvän om att dela på Internetanslutningen genom att ansluta oss till hans trådlösa nätverk. Det hela blir mycket billigare än om vi skaffar eget. Problemet blir att det inte kommer att ske tidigast förrän i mitten av juli eller senast i början på augusti. Förhoppningsvis kan vi kanske skaffa ett slags temporärt Internet till dess om vi nu absolut måste ha ett.

Vi fick sen skjuts av Enzymes VD (Det är lite coolt) och Calle och jag gick till gallerian igen, där jag skulle öppna bankkonto. Det gick INTE. För det första, ville de ha två sorters identifikation (I mitt fall, Social Insurance Card och mitt Pass, min svenska ID funkar såklart INTE.) För det ANDRA, så ville de ha något slags referensbrev från min svenska bank där de säger att jag är en bra kund, att jag inte har skulder, med mera. Jag blev lite konfys, mest pga. hennes dåliga engelska, men hon sa att jag skulle komma tillbaka imorgon och prata med direktören, som kunde bättre engelska.

Efter det här skulle jag skaffa mobilabbonemang, det gick såklart inte heller, eftersom man måste ha 2 former av ID-kort. Det har jag, men det svenska gäller inte. Ok, så jag frågade om jag kunde skaffa ett kontantkort istället. Ja, det kunde jag, men då kan man inte ringa till Sverige med den. Ett jävla moment 22. Nu kanske ni undrar, om det inte går att få en annan sorts ID i Kanada. Det verkar som det enda sättet att få ett kanadensiskt ID-kort är att skaffa ett kanadensiskt körkort och det har jag varken tid eller ork till just nu. Kanske senare, men NU? Jag gick också och frågade om man kunde få fast telefoni i vår nya lägenhet i en annan affär. Där krävde de också 2 sorters ID, men där kunde jag skaffa fast telefoni med mitt pass och mitt VISA.

Allt som allt, så dröjer det ännu några dagar eller en vecka eller två, innan jag kan komma online igen eller ringa hem till Sverige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åååh, det där med ID-korten är så sugigt! Men nu har ni ju hemtelefon iaf och det är ju bättre än inget... Fast vi använder väl Skype antar jag, om inte det stör deras bandbredd för mycket eller nåt... ^^