lördag, juli 01, 2006

Flytthelg

Jag och Calle har nu flyttat till vår nya lägenhet i Sainte-Adéle. Den var verkligen så tom som vi misstänkte. Det var inte en pinal kvar, inte ens draperiet i duschen. Vi valde rum och blåste upp våra madrasser. Vi har inköpt två identiska luftmadrasser nämligen, som vi har bäddat säng i. De är förvånansvärt bekväma, men jag ska så fort som möjligt skaffa mig en riktig säng, som det med lätthet får plats två i. Jag behöver också köpa ALLT annat som man ska ha i en lägenhet. De lämnade inte ens kvar några glödlampor, jag sitter och skriver detta i det bleka skenet från datorskärmen. Det finns heller inga jordade uttag i det här rummet, så jag kan inte ladda min dator här. Det är förvisso inte meningen att jag ska använda datorn i det här rummet, men jag ville i alla fall ha möjligheten. Undrar om man kan fixa det med hyresvärden. Jag ska också ta lite bilder på den imorgon, så får ni se hur lite den är möblerad. Vi kommer att få låna en soffa av vår hyresvärdinna i alla fall, så vi har någonstans att sitta. Men ändå, vi måste köpa allting själva. Det blir nog lite i taget. Vi kommer få telefon också. Det jobbiga med ID och liknande kommer lösa sig genom att hyresvärdinnan öppnar ett abonnemang i sitt namn till övervåningen i hennes hus (där vi nu bor), men vi ger henne pengarna varje månad för vad det kostat. Det skulle tydligen kosta över 100 dollar första månaden (anslutningsavgift och så vidare) så vi får ta det lugnt med ringandet här ifrån. Men ni får såklart ringa mig. Kom ihåg att det är 6 timmar bakåt bara. På helgerna är det eftermiddag här när det är kväll och natt för er i Sverige, så då kan man ringa. På vardagar är det lite knepigare. Jag är på jobbet mellan 9-17 här vilket är 15-23 i Sverige. Jag kan ringa från jobbet på lunchen gratis, så det har jag utnyttjat några gånger. Internet kommer vi antagligen att få via värdinnans pojkvän genom att ansluta till hans trådlösa nätverk. Niiiice.

Huset som vår hela etage-våning ligger på, ligger nästan mitt i Sainte-Adéle med en fantastisk utsikt över laurentiderna. Åtminstone tror jag det är laurentiderna. Det är i princip gångavstånd till allting, men när kanadensarna säger att det är precis om hörnet, så menar de alltid med bilavstånd. Vår värdinna sa att butiken med begagnade kylskåp och sånt fanns en kort bit ifrån oss, vilket innebar en promenad på 15 minuter. Vi har fått låna hennes lilla cola-kylskåp (hon äger en restaurang bredvid huset) så vår (min, vill säga, Calle har ingen) mat inte ska inte ska bli dålig. Här i Kanada är alla de butiker vi behöver besöka stängda fram till tisdag, så vi kan inte åka (GÅ!) och köpa köksberåd och möbler förrän på tisdag. På måndag kommer vi i alla fall få tillbaka en del på hyran, eftersom Enzyme ska betala första månaden på hyran och den månaden har inte gått ännu.

[lite senare]

Jag fick nog av den ångestladdade tystnaden (eller Calle fick, jag minns inte) och vi gick till närmaste Depanneur (typ som Dygnetruntbutik som är öppet dygnet runt) och köpte glödlampor. Det regnade som tusan och med besked på den fina dag vi fått. Ja, vi hade inga glödlampor i lägenheten. Det har vi nu och det känns redan bättre. Upptäckte också att de enda ställen i lägenheten som det finns jordade kontakter är i Calles rum och vid spisen. Jag måste alltså ladda batteriet där när det behövs. OM nu inte jag skaffar en liten fin konverter, så jag kan koppla in min konverter i ett ojordat uttag. Frågan är om det är så smart. Datorn kanske pajar. Ska fråga på jobbet och när jag ringer hem igen.

Inga kommentarer: